تحول خدمات اینترنتی در صنعت جهانگردی(با آوردن مثالی از کمپانی adacus )

هر روز به میزان تاثیر فاوا بر روی جنبه های مختلف زندگی افزوده می شود. تاثیر استفاده مناسب از ابزارهای فناوری اطلاعات در فعالیت های مختلف، پررنگ تر از آن است که به نظر می رسد. صنعت گردشگری یکی از فعالیت های کلانی است که به کمک فاوا به رشد قابل توجه رسیده است. برای درک بهتر اینکه چگونه خدمات اینترنتی بر روی صنعت گردشگری تاثیر گذاشته اند، کمپانی بین المللی adacus را در نظر بگیرید.
این کمپانی سنگاپوری اداره بیش از ۱۵۰۰۰ آژانس مسافرتی را در خاور دور بر عهده داردadacus. در دو سال گذشته تنها ۱ درصد از رزروهای خود را بصورت آنلاین انجام می داد ولی طبق گفته Hock Lai Lim مدیر این کمپانی، با استفاده از نرم افزارهای مسافرتی آنلاین که از سوی کمپانی Sadre ارائه می شوند، رزروهای اینترنتی adacus در سال ۲۰۰۵ افزایش ۱۱ درصدی داشته و امروز به ۲۰ درصد رسیده اندLim. در این باره می گوید که معاملات اینترنتی به دلیل بهره گیری از سیستم خودکار، سریع تر و با قیمت کمتری انجام می گیرند که به نفع مشتری است.
آژانس های مسافرتی می توانند با استفاده از نرم افزار sader بطور آنلاین برنامه خطوط هوایی مختلف را بر حسب تاریخ در اختیار مشتری قرار دهند.

در گذشته اطلاعات از این دست باید مستقیما از کارمندان آژانس ها پرسیده می شد.شرکت - adacus که ۳۵ درصد از سهامش از آن کمپانی sadre است - تنها یکی از هزاران مشتری sadre است که از سال ۲۰۰۵ از این نرم افزار استفاده می کنند. آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی و سایر شرکت های مربوط به خدمات مسافرتی معتقدند که خدمات اینترنتی دسترسی سریع تر و آسان تری به برنامه ی جهانیsadre، یکی از بزرگترین سیستم های الکترونیکی رزرو بلیط های هوایی در جهان، فراهم می کنند.
نگاهی به تاریخچه sadre
sadre
در ابتدا کارش را به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. Teel Anbrew مدیر ارشد این کمپانی می گوید که این پروژه برای قانع کردن مدیران اجرایی شرکت ها بود که استفاده از SOA به مشتریان در دسترسی سریع تر و آسان تر به محصولات و سرویس های اینترنتی کمک می کند.در سال ۲۰۰۴ سرمایه گزاری های بیشتر در sadre باعث شد که این کمپانی بتواند خدمات مسافرتی گسترده و جدیدی را در سال ۲۰۰۵ به صنعت گردشگری معرفی کند.
امروز sadre بیش از ۵۰ محصول از جمله مواد سوختی و همچنین فهرستی از ابزارهای مدیریتی برای خطوط هوائی را از طریق اینترنت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.Teel که سرپرستی این کمپانی را بر عهده دارد، می گوید که خدمات اینترنتی به sadre کمک کرده اند تا علاوه بر راضی نگه داشتن مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی را نیز جلب کند و انتظار می رود که طی سه سال آینده ۳۰۰ مشتری آنلاین به جمع مشتریان sadre بپیوندند.
مبتکران و پیشگامان در برابر دنباله روها
sadre
در این راه تنها نیست. طبق گفته یHartevelbt Henry پژوهش گر شرکت تحقیقاتیForrester، دو شرکت رقیب sadre یعنی شرکت هایInternational Galileo و Unisys قبل از این کمپانی خدمات اینترنتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.
ولی پیشگام بودن در ارایه خدمات اینترنتی ضرورتا مقام اول را در میان رقبا به وجود نمی آورد و sadre به دلیل استفاده از خدمات تکامل یافته از طرف OTA و همچنین وجود روابط داخلی وسیع بین خطوط هوایی، هتل ها و دیگر شرکت های مسافرتی است که به رقیب قدرتمندی تبدیل شده است.در ماه دسامبر sadre دو گروهPartners Lake وPacific Texas را به جمع خود اضافه کرد. Monbre Greg مدیر اجرایی Lake Silver، استفاده ی sadre از تکنولوژی را یک مزیت در عالم رقابت و یک ویژگی ارزشمند برای مشتریان می داند.


امکانات جدید
Sadre
با امیدواری به آینده سعی دارد تا امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

WisemanRodert یکی از اعضای جدید این کمپانی می گوید که قرار است که کارایی های جدیدی به خدمات ما افزوده شود که با استفاده از آن ها، اژانس های مسافرتی می توانند به قیمت بلیط های خطوط هوایی مختلف و همچنین نرخ هتل ها دسترسی داشته باشندWiseman. می گوید که هدف ما ایجاد بهترین و وسیع ترین راه اطلاع رسانی است و خدمات اینترنتی این راه را در اختیار ما قرار می دهند.

آمارهای جهانی از کاربرد فناوری اطلاعات درجذب توریست

کارشناسان سازمان بین‌المللی جهانگردی در آخرین مطالعات و بررسی‌های خود دریافته‌اند که هم‌اکنون فرانسه بیش از دیگر کشورهای دنیا از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای جذب توریست استفاده می‌کند که پس از آن به‌ترتیب کشورهای اسپانیا، آمریکا، چین، ایتالیا، بریتانیا، هنگ‌کنگ، مکزیک، آلمان و اتریش در رده‌های دوم تا دهم قرار دارند. تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت توریسم برای 10 کشور مذکور موجب شده تا تعداد جهانگردان خارجی آن‌ها در سال 2004 میلادی به‌ترتیب به 1/75، 6/53، 1/46، 8/41، 1/37، 7/27، 8/21، 6/20، 1/20 و 4/19 میلیون نفر برسد. در کنار این مسئله گفته می‌شود که کشور آمریکا همچنان بیشترین درآمد را از جهانگردی کسب می‌کند. در حالی که میزان کسب درآمد آمریکا از صنعت جهانگردی در سال 2002 تنها 7/66 میلیارد دلار بوده، این رقم در سال 2004 به 5/74 میلیارد دلار رسیده است. پس از آمریکا به‌ترتیب کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا، چین، ترکیه، اتریش و استرالیا قرار دارند. اگرچه کشورهای اروپایی با در اختیار داشتن سرمایه و فناوری‌، بیش از دیگر مناطق دنیا موفق به جذب جهانگردان شده‌اند، تحلیل جداول منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی جهانگردی نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی نیز در سال‌های اخیر موفقیت‌هایفراوانی را در این زمینه کسب کرده‌اند. این‌طور که گفته شده، کشور چین در سال گذشته توانسته تا با پیشی گرفتن از ایتالیا رتبه خود را در لیست کشورهای موفق در جذب توریست بالا بیاورد. در این میان هنگ‌کنگ نیز توانسته نام خود را در بین 10 کشور برتر دنیا جای دهد که این امر نشان می‌دهد صنعت جهانگردی برای کشورهای آسیایی هممهم تلقی می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش تعداد روزهای تعطیل در سال نیز می‌تواندتمایل مردم یک کشور را برای سفر به مناطق مختلف بیشتر کند. طبق آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ایتالیا با 42 روز بیشترین تعداد روزهای تعطیل در سال را به‌خود اختصاص داده است که پس از آن کشورهای فرانسه با 37 روز، آلمان با 35 روز، برزیل با 34 روز، بریتانیا با 28 روز، کانادا با 26 روز، کره و ژاپن با 25 روز و آمریکا با 13 روز قرار گرفته‌اند.

 

 

 

 

نوشته شده در تاریخ شنبه 31 فروردین 1392    | توسط: . .    | طبقه بندی: فناوری اطلاعات - IT، کامپیوتر و اینترنت،     |
نظرات()